Gyorsasági ejtőernyőzés
2006.03.31. 15:22
A fázisok
Egy ilyen ugrás a
következő négy fázisra bontható:
Kiugrás a gépből
4000 m magasan. Ezután minél gyorsabban fejjel lefelé kell kerülni.
A
függőleges testhelyzet optimalizálása a lehető legnagyobb mértékű gyorsulás
érdekében. A cél, hogy az ejtőernyős a két turbulenciafal között, minimális
légellenállás mellett tudjon „siklani”. Ily módon egy képzeletbeli „függőleges
cső” keletkezik, ami lehetővé teszi az 500 km/óra körüli sebességek elérését.
1500
méternél a versenyző sisakjába szerelt magasságmérő műszer figyelmeztető
hangjelzést ad, mire az illető elkezd fékezni, hogy lelessuljon mintegy 200
km/órás sebességre. Nyitás 1000 és 900 méter között, majd landolás.
A
versenyeken az ejtőernyősök sebességét egy elektronikus magasságmérővel
ellenőrzik, ami rögzíti a kiugrási és nyitási magasságot, valamint szabadesés
időtartamát és sebességét. Számítógépre csatlakoztatva a műszer megmutatja az
ugrás görbéjét, a csúcssebességet és az átlagsebességet. A sebességre vonatkozó
adatokat 2600 és 1600 méter közötti magasságnál számítják ki. Ez az egy
kilométer nagyobb mérési pontosságot eredményez, mintha csak a csúcssebességet
figyelné az ember - gondoljatok csak bele: az emberi testet körülvevő légnyomást
kell mérni több mint 400 km/órás sebességnél! hang, amit a gyorsasági
ejtőernyősök zuhanása előidéz, összetéveszthető egy sugárhajtású repülőgép
zajával! Biztosan nem mindennapi élmény. . .
|