A halhatatlanság
2006.04.02. 14:37
A halhatatlanságot az ember nagyon régóta próbálja elérni
A
halhatatlanság elérése ősidők óta foglalkoztatta a kínaiak képzeletét, ehhez
pedig főként a vallásos taoizmus járult nagyban hozzá. A vallásos taoizmus
központi, alaptételévé vált a halhatatlanság keresése, amely nagyban
elősegítette a vallás népszerűségét is. A halhatatlanságot kereső taoizmus
történetet legalább az i. e. 3. századra nyúlik vissza, amikor is a Kínát
egyesítő első császár, Qin Shi Huangdi expedíciót indított a egy legendás
szigetre, amelyen állítólag a halhatatlanág italát őrizték az Ég lakói. A
történelem során azonban még több császár is erősen hitt a halhatatlanság
létezésében, és tettek kísérletet a varázsszer megszerzésére. Történeteiket
előszeretettel örökítette meg az irodalom. Az időszámításunk kezdetétől részben
felhagytak a halhatatlanságot ígérő csodaszerek, varázsitalok, szigetek
felkutatásával, előtérbe inkább gyakorlati úton kívánták elérni az örökéletet. A
taoisták előszeretettel hivatkoztak pl. Zhuangzi-re, akinek művében az áll, hogy
a nagy bölcsek gyakran ezer évig is éltek. Közülük is a leghíresebb Pengzu, aki
a hagyomány szerint mintegy nyolcszáz évig élt. Azt hirdették, hogy aki
hasonlóan hosszú életre vágyik, annak különleges légző és tornagyakorlatokat
kell végeznie, sőt az igazi halhatatlanok gabonaneműeket sem esznek, hanem
harmatot isznak, és szelet lélegeznek be. A taoisták elméleti fejtegetéseiket
rendszerint bőségesen megtűzdelték konkrét történelmi példákkal. A
halhatatlanokká váltak között gyakran szerepeltek régi remeték, szent életű
öregek, akik messze eltávolodtak az emberektől, s ezáltal távoztak az egyszerű
halandók látóköréből. A halhatatlant jelentő írásjegy maga is az "ember" és a
"hegy" jelek összevonásából alkották, utalva ezáltal a halhatatlanok társadalmon
kívüliségére (hegy). A halhatatlanság elérésének módszerei két fő csoportra
oszthatók: fizikai és fiziológiai módszerekre; szellemi, etikai és pszichológiai
eszközökre és módszerekre. Az elsőbe leginkább a táplálkozás, önmegtartóztatás
stb. tartozott. Ide sorolhatók azon próbálkozások is, amelyek során a szervezet
erőegyensúlyát alkalmasint szexuális gyakorlatokkal kívánták biztosítani. De a
halhatatlanág elérését célozta az alkímia létrejötte is, amely során
fémátalakítási kísérleteket végeztek (itt nyert jelentőséget az arany, a higany,
a cinóber stb.). A középkorban a halhatatlanságot kereső taoizmus elmélete
ötvöződött a buddhizmussal, és létrejött egyfajta népi taoizmus, amely
megalkotta a maga panteonját. Ebben a panteonban a taoista
halhatatlanság-eszményt a legendás Sárga Császár (Huangdi) testesítette meg,
akiről úgy tartották, hogy a halandók közül elsőként került az égbe és vált
halhatatlanná. A Sárga Császár mellett még Laozi-t és Pangu-t is hasonló
tiszteletben részesíttették. A Sárga Császár alakját idővel felváltotta a Jáde
Császár. A taoista panteon másik nagyobb csoportját az istenségekké lett
halhatatlanok alkották. Az ilyen császárokból, hadvezérekből udvaroncokból,
közemberekből stb. lett halhatatlanoknak se szeri, se száma. A halhatatlanok
sokaságából a nép kiváltképpen szerette a híres "nyolc halhatatlant" (ba xian),
ezeknek a legendáját a régi Kínában szinte mindenki gyermekkora óta ismerte. A
nyolc halhatatlanról szóló elbeszélések rendkívül népszerűek Kínában.
Történeteik a legelterjedtebb népi mitológiai és folklórtörténetek közé
tartoznak, megemlékeznek róluk elbeszélésekben, regényekben és drámákban,
ábrázolásuk a festők és szobrászok egyik legkedveltebb
témája.
|